istoria transport naval

nava cu panze aprox sec XVIII

istoria transport auto

Primele camioane...

istoria transport feroviar. istoria cailor ferate

primele locomotive moderne

istoria transportului aerian

inceputurile aviatiei moderne

Istoria transporturilor

Transportul rutier
Primele drumuri terestre au fost create de oameni care carau bunuri sau urmareau adesea urmele vanatului. Drumurile sau cararile erau create in mod natural in punctele cu mare densitate a traficului de oameni. Pe masura ce au fost domesticite animalele, caii, vitele si catarii au devenit un element in crearea de drumuri. Odata cu cresterea comertului, drumurile incipiente erau adesea nivelate si largite pentru a face loc traficului cu tractiune animala. Mult mai tarziu, sania, un cadru de lemn folosit pentru a tracta incarcaturile, a fost inventata. Vehiculele cu roti trase de animale au fost dezvoltate probabil in Sumer si in Orientul Apropiat antic in mileniile 4 sau 5 inaintea erei noastre si s-au raspandit in Europa si India in mileniul 4 inaintea erei noastre si in China aproximativ in anul 1200 I.Hr. Romanii aveau o mare nevoie de drumuri extinse si bine intretinute pentru a putea guverna intinsul imperiu creat. Ei au fost cei care au dezvoltat foarte mult drumurile pe tor cuprinsul imperiului mai intai ca nevoie strategic pentru uzul trupelor imperiale si apoi, treptat, si pentru uzul comercial.

In lumea islamica medievala, au fost construite multe drumuri pe tot cuprinsul Imperiului Arab. Cele mai sophisticate drumuri erau cele din Bagdad-Irak, care erau si pavate inca din secolul 8 d.Hr. Pavajul era confectionat din bitum – element care se foloseste si actualmente la fabricarea si turnarea asfaltului modern. Bitumul era extras din petrol, o resursa foarte bogata chiar si astazi in regiune. Distilarea petrolului inca din acele vremuri a prevazut peste secole operatiile de cracare care mai tarziu au dus la fabricarea combustibililor moderni.
In timpul Revolutiei Industriale, John Loudon McAdam (1756-1836) a proiectat primele autostrazi modern, folosind ca material de pavaj un amestec ieftin de pamant si piatra ( macadam ), si a ridicat drumurile cu cativa centimetri mai sus decat terenul inconjurator permitand apei sa se scurga de pe suprafata drumului. Odata cu dezvoltarea transporturilor cu motor, a crescut nevoia de drumuri intarite cu suprafata dura pentru a reduce praful, noroiul si eroziunea de la ape pe drumurile urbane sau rurale. Initial s-a folosit pietris sau pavaj cu lemn in marile orase din vest, si in primii ani ai secolului 20 asfaltul si betonul au inceput sa fie folosite masiv chiar si pentru drumurile inter-orase.

Istoria moderna a transportului rutier implica si dezvoltarea noilor vehicole, ca noi modele de vehicole cu tractiune animal, biciclete, autovehicule cu motor cu ardere interna, camioane, si in viitorul apropiat vehicole electrice.

Transportul naval
In epoca de piatra, barcile primitive permiteau navigatia pe rauri si pescuitul riveran si in zona de coasta. S-a dezbatut ideea ca au fost necesare barci sufficient de solide pentru a permite traversarea marilor, spre exemplu pentru primii oameni care au ajuns in Australia aproximativ acum 40.000-50.000 ani. Odata cu dezvoltarea civilizatiei, au fost construite vase mai mari pentru nevoile comerciale si de razboi. In Mediterana, au fost construite primele galere aproximativ in anul 3000 I.d.Hr. Galerele, vase cu propulsie bazata in special pe vasle si mai putin pe panze – au fost trecute in randul istoriei de vasele oceanice cu panze, precum caravela araba in secolul XIII, navele oceanice chinezesti in secolul XV si Navele de linie mediteraneene spre sfarsitul secolului XV. In timpul revolutiei industriale au fost dezvoltate primele nave cu abur si mai tarziu cele motorizate diesel. Apoi, au fost dezvoltate primele submarine, in special pentru scopuri militare.
Intre timp, au fost construite nave specializate pentru transportul pe rauri si canale. Canalele au fost construite in Mesopotamia aproximativ in anul 4000 I.Hr. Civilizatia Vaii Indusului, in Pakistan si nordul Indiei ( incepand cu anul 2600 I.Hr) a avut primul system de irigatii din lume. Cel mai lung canal din epoca antica era Marele Canal din China. Are 1794 kilometri si servea transportului imparatului Yang Guang intre Beijing si Hangzhou. Proiectul a ainceput in anul 605, desi sectiuni mai vechi ale canalului existau inca din 486 I.Hr. Canalele au fost construite in epoca medieval in Europa in Venetia si Olanda. Pierre-Paul Riquet a inceput organizarea construirii a canalului Canaldu Midi de 240 Km in Franta anului 1665, acesta fiind deschis navigatiei in 1681. In epoca Revolutiei Industriale, canalele interneau fost construite in Anglia si mai tarziu in Statele Unite ale Americii inainte de dezvoltarea cailor ferate. Au fost constrite nave specializate pentru pescuit oceanic precum si baleniere.
Istoria maritime se leaga strans de dezvoltarea navigatiei, oceanografiei, cartografiei si hidrografiei.

Transportul pe cale ferata
Istoria transporturilor pe cale ferata dateaza de acum aproape 500 de ani si implica un sistem intre puterea umana sau animal si sine de lemn sau ocazional, de piatra. Acest sistem era folosit de obicei pentru transportul de carbuni din mina catre malul unui rau, unde era incarcat pe vase. Folosirea sinelor de metal a inceput in anii 1760.
Transportul feroviar modern a aparut in Anglia anului 1820. Sistemul feroviar modern, care se folosea de o locomotive pe abur, a constituit prima forma de transport terestru mecanizat, si a ramas principal forma de transport mecanizat terestru pentru urmatoarea suta de ani.

Transportul aerian
Dorinta omului de a zbura dateaza din timpuri stravechi, de cand acesta a observant pasarile, observatii illustrate in legendele lui Dedal si Icar din mitologia greaca si legenda lui Vimanas in mitologia Indiana. Principalele preocupari in cercetarile timpurii s-au centrat pe imitarea pasarilor, dar prin incercari si erori au fost inventate baloanele, planoarele si in cele din urma avioanele motorizate si celelalte tipuri de masinarii capabile de zbor.
Lasand deoparte referinte disparate din timpul antichitatii si epocii medievale, primul zbor clar verificabil al omului a avut loc in Paris in 1783 cand Jean-François Pilâtre de Rozier si Francois d'Arlandes au parcurs 5 mile ( 8 Km) intr-un balon cu aer cald inventat de fratii Montgolfier.
Fratii Wright au efectuat primul zbor controlat cu motor al unui aparat mai greu decat aerul in data de 17 Decembrie 1903. De atunci, avionul si transportul aerian s-a dezvoltat si continua sa se dezvolte mereu.